%0 Journal Article %T گمنامی توزیع‌شده بر پایه زنجیره بلوک تجمعی در شبکه اقتضایی خودرویی %J پدافند الکترونیکی و سایبری %I دانشگاه جامع امام حسین (ع) %Z 2322-4347 %A رضازاده, فرید %A صرام, مهدی آقا %A میزانیان, کیارش %A مصطفوی, سیداکبر %D 2020 %\ 12/21/2020 %V 8 %N 4 %P 41-52 %! گمنامی توزیع‌شده بر پایه زنجیره بلوک تجمعی در شبکه اقتضایی خودرویی %K شبکه اقتضایی خودرویی %K زنجیره بلوک %K امنیت %K گمنامی %K رمزنگاری %R %X سربار انبوه و شکست‌های فراوان همبندی، ازجمله چالش‌های گمنام‌سازی در شبکه اقتضایی خودرویی است. از سوی دیگر، زنجیره بلوک با تکیه‌بر خرد، آگاهی و مشارکت جمعی، اقدام به تائید و ارسال تراکنش‌های حاوی اطلاعات می‌کند، به‌گونه‌ای است که افزون بر توانایی ره‌گیری داده‌های تاریخچه‌ای، دارای امتیاز کلیدی دسترس‌پذیری بیشینه است. این امتیاز کلید حل چالش شکست همبندی شبکه و انگیزه بنیادین ارائه این پژوهش است. هرچند سوار کردن فرایند زنجیره بلوک بر شبکه اقتضایی خودرویی، چالش همبندی را حل می‌کند، ولی تأخیر و سربار راه‌اندازی آن، چالش سربار انبوه را تشدید می‌کند. روش پیشنهادی با تجمیع تراکنش‌های خودروهای مختلف در یک بلوک بزرگ، چالش سربار و تأخیر اولیه راه‌اندازی و گمنامی مسیر خودروهای ارسال‌کننده تراکنش را حل کرده و با به‌کارگیری رمزنگاری نامتقارن، گمنامی هویت را برآورده نموده است. برای تجمیع تراکنش‌های خودروهای مختلف، مستلزم تحمل تأخیر زمان تولید و انتشار تعداد زیادی تراکنش جهت تکمیل یک بلوک بزرگ است. این چالش نیز با به‌کارگیری فرایند گره ساختگی و تولید تراکنش‌های ساختگی رفع شده است. از طرف دیگر با گمنام سازی گراف شبکه و به‌کارگیری فرایندهای دوره خاموش و گمنامی k، امنیت تراکنش‌هایی که هنوزتحویل فرایند زنجیره بلوک نشده‌اند را مدیریت می‌کند. شبیه‌سازی روش پیشنهادی ابتدا سناریوهای مختلف شبکه اقتضایی خودروئی را در زیرساخت پایتون ایجاد کرده و سپس معیارهای آن را با سوار کردن زنجیره بلوک معمولی و روش پیشنهادی در آن، مقایسه نموده است. محاسبات احتمال نقض گمنامی با ARX انجام‌شده است. نتایج شبیه‌سازی گویای پایداری روش پیشنهادی، کاهش مطلوب سربار و تأخیر اولیه فرایند در شبکه اقتضایی خودرویی است. %U https://ecdj.ihu.ac.ir/article_205516_66244112076be74d9f63ea434d9e5ce5.pdf